MARKANIZ, ODADA OLMADIĞINIZDA BAŞKALARININ SİZİN HAKKINIZDA SÖYLEDİĞİ ŞEYDİR 🙂
Marka yaratma, bir şirketin kuruluş aşamasından itibaren çizdiği yol haritasının ilk durağıdır. Sunulacak ürün veya hizmetin başarılı bir grafiğe sahip olmasının altında marka yaratma stratejileri yatar. Bu nedenle marka yaratma faaliyetleri pazarlama çalışmalarının ilk sırasında yer alır.
Günümüzde başarılı bir şirket olmanın en temel adımı bir marka yaratmaktan geçer. Sadece bir ürün ya da hizmeti piyasaya sürmek, üstelik ne kadar kaliteli olursa olsun, sadık bir müşteri kitlesi edinmek için yeterli değildir. Şirketin, ürünün ya da hizmetin kendine ait güçlü bir kimliği, karakteri olması gerekir. Böylece hedef kitle karşılaştığı bu ürünü ya da şirketi kafasında bir yere koyabilir, bir değerlendirme yapabilir.
Bir marka yaratma süreci için göz önünde bulundurulması gereken ilk nokta tüketicilerin düşüncesidir. Müşteri, tüketici, hedef kitle ya da lead; nasıl tanımlanırsa tanımlansın hitap edilen tarafın yaratılan marka hakkındaki düşüncesi genel olarak markayı tanımlayan ana elementtir.
Marka artık tüketiciye söylediğimiz şey değil, tüketicilerin birbirlerine söylediği şeydir. “ Scott Cook “
Markanın hedef kitleye sunumu, kitlenin marka hakkındaki düşüncelerinin temelini oluşturur. Marka, müşteriye nasıl sunulursa müşteri, markayı o şekilde kodlar. Marka, güçlü olarak lanse edilmişse güçlü; yeni olarak lanse edilmişse yeni; köklü olarak lanse edilmişse köklü; doğal olarak lanse edilmişse doğal olarak algılanır. Bu noktada önemli olan kısım, markanın hangi özelliğini öne çıkaracağıdır.
Marka yaratma sürecinde ya da markalaşma çalışması yapılırken atılacak ilk adım sürecin planlanması ve bu plan dahilinde bir strateji oluşturulmasıdır.
Marka yaratma stratejisinin genel hedefi, tüketicinin marka hakkında bilgilendirilmesini sağlamaktır. Odak noktaya müşteri alınarak müşterinin marka hakkında bilmesi gereken her şeyin ona ulaştırılması sağlanmalıdır. Bu süreç aynı zamanda, marka bilinirliği ya da marka konumlandırma çalışmalarını da içerir.
Bir ürünün, hizmetin ya da şirketin marka olabilmesi tamamen hedef kitlesinin zihnindeki yeriyle ilgilidir. Oluşturulan markanın mümkün olan en çok şekilde tüketiciyle buluşması planlanmalıdır. Bu aynı zamanda marka değeri yaratma faaliyetlerini de içerir.
Markanız, odada olmadığınızda başkalarının sizin hakkınızda söylediği şeydir. “ Jeff Bezos “
Marka yaratma süreci başarılı olduğunda şirket, reklam ve tanıtım alanlarında kendi mucizesini gerçekleştirmiş olur. Artık hedef kitlesinin zihninde bir yere sahip olan marka kendi kimliğiyle var olmaya devam eder.
Neredeyse her ürün veya hizmetin yüzlerce hatta binlerce üreticisinin bulunduğu çok büyük piyasalarda yeni bir ürün üretmek ya da hiç denenmemiş bir hizmet çeşidi bulmak oldukça zordur. Bu nedenle öne çıkmanın koşulu detaylarda saklıdır. Aynı ürünü satan yüz şirket arasında sıyrılarak fark edilmek ya da çok büyük markaların bulunduğu pazarlarda satış yapmak ve sadık müşteri kitleleri oluşturmak, marka yaratmak demektir.
Günümüzün rekabetçi pazarlarında marka yaratmak ve marka sadakati (müşteri sadakati) oluşturmak, markanın rakiplerinden farklı olarak öne çıkmasıyla sağlanabilir. Marka yaratma çabasının amacı, rakiplerden farklı bir konuma sahip olarak mevcuttaki talep sayısını artırmaktır.